Curs 2018-2019

Nadal 2018

Messe solennelle en l’honneur de Sainte-Cécile (Charles Gounod)

Pel concert de Nadal 2018 de la UB, l'Orquestra Universitat de Barcelona (OUB), el Cor de la UB i la Schola Cantorum interpretarem la "Missa solemne de Santa Cecília", per a solistes, cor, orgue i orquestra en sol major del compositor, director i organista francès Charles Gounod (1818-1893). Amb aquesta obra commemorem el 200 aniversari del naixement del compositor i els 125 anys de la seva mort.

Malgrat ésser conegut per les seves òperes, la seva producció religiosa és més nombrosa i la Missa de Santa Cecilia representa la seva primera obra de gran envergadura. Rep el seu nom pel fet de ser estrenada en la festivitat de la patrona dels músics el novembre de 1855 a l'església de Sant Eustaqui de Paris.

Escrita per a tres solistes (soprano, tenor i baríton) i cor a quatre veus (amb divisi de tenors i baixos) té un estil força florit i operístic amb certes llibertats a l'hora de seguir el text litúrgic. Al final hi va afegir la pregària Domine Salvum amb una referència a l'emperador Napoleó III que ja en vida del compositor va ser canviada per Domine salva fac Republicam (Senyor allibera el teu poble).


Primavera 2019

Missa Dolorosa (Caldara) i Requiem-Kyrie (Fux)

Per a finals d'abril de 2019, presentarem un concert amb obres de dos compositors barrocs lligats a la cort de l'arxiduc Carles, posteriorment Carles VI del Sacre Imperi Romanogermànic. Es tracta de Johann Joseph Fux (1660-1741) i Antonio Caldara (1670-1736) .

Johann Joseph Fux va ser un compositor, teòric de la música i pedagog austríac de l'última era del Barroc i fou l'introductor de l'estil napolità a Àustria. Hàbil en l'escriptura contrapuntística, ja va atreure l'atenció de l'emperador Leopold I i l'any 1698 va ser nomenat compositor de la cort. Després d'una estada a Roma el 1700, on coneix l'obra de Palestrina, torna a Viena com a mestre de capella de l'església de Sant Esteve. Posteriorment va tornar a treballar per a la cort dels Habsburg per Joseph I, Carles VI i l'emperadriu vídua Wilhelmina Amalia. Allí va ser primer mestre de capella amb Antonio Caldara sota la seva direcció com a segon. L'obra cabdal de Fux va ser el seu tractat Gradus ad Parnassum, escrita en llatí i traduida a diverses llengües, que va servir de base per a tots els tractats de contrapunt fins a l'època actual. De Fux interpretarem el Requiem-Kyrie, a partir de la transcripció d'un manuscrit que es troba a la universitat de Darmstadt. És una obra per a cinc veus amb acompanyament d'instruments de corda en la que sobretot es manifesta el gran domini del contrapunt per part de l'autor.

Antonio Caldara fou un compositor italià, especialment conegut per les seves òperes i oratoris. La seva producció és enorme (més de 3.000 obres) en tots els àmbits i formes musicals: música religiosa, instrumental i lírica. va ocupar importants càrrecs a Màntua, Roma i Viena, en un moment en el qual la música vocal italiana estava experimentant un procés de ràpida evolució. Contractat per l'arxiduc Carles, es trasllada amb la seva cort a Barcelona on compon i fa representar les primeres òperes italianes de la península Ibèrica. De Caldara interpretarem la Missa Dolorosa composta en 1732 després de la institució per part del papa Benedicto XIII de la festa dels Set Dolors de la Verge, que havia de celebrar-se el divendres anterior al Diumenge de Rams (tradicionalment anomenat 'divendres de dolors'). És una obra amb una brillant escriptura coral que mostra l'ofici consumat del compositor.